HOME

CHiLLrunning PAST OOK BIJ JOU

Van de ervaren hardlopers lopen veel mensen niet op de techniek die bij hun lichaam past maar een techniek die eerder bij hun karakter en hun levensstijl past. Vaak komt men er door opeenvolgende blessures en soms zelfs depressie achter dat dit niet werkt.

Een beginnende loper ervaart hardlopen vaak als zwaar, vermoeiend en zelfs pijnlijk. En dat hoeft helemaal niet! Je kan er van leren genieten, zodanig dat het hardlopen je echt goed doet.

Een heel groot deel van de hardlopers zou eens wat meer moeten gaan CHiLLen.. nee, je niet wandelen, ik bedoel gewoon even gas terug; CHiLLrunning geeft je juist ruimte om jouw grenzen te verleggen en laat het de uitdaging voor je zijn. We nemen een stap terug, gaan bewust hardlopen, nemen de tijd om naar ons lichaam te leren luisteren. Als jij stress hebt, is je lichaam in stress. Als je begrijpt dat hardlopen een vorm van stress voor je lichaam is, begrijp je ook dat je je lichaam de ruimte moet kunnen geven om dit aan te kunnen. Oftewel als jij stress hebt, zal je niet lekker hard kunnen lopen, tenzij je leert hoe daar mee om te gaan. Bij CHiLLrunning leren wij jou dat.

Ervaar de cursus Mindfulrun
of volg een workshop bewust hardlopen

je bent pas een echte CHiLLrunner als je JEZELF bent

NEUSADEMHALING

De neusademhaling voelt in het begin wat vreemd, vooral als je al heel lang door je mond ademt. Om te wennen aan de neusademhaling zullen je sportprestaties zelfs eerst afnemen. Ben je er eenmaal aan gewend en getraind dan zal je gemakkelijker en zelfs beter gaan presteren.

Je ademhaling speelt bij het hardlopen een cruciale rol, omdat deze veel invloed heeft op je hartslag, het zuurstof in je bloed en de aanmaak van dat pijnlijke melkzuur in je spieren. Wanneer je langzaam en minder vaak inademt, zorg je ervoor dat er méér zuurstof en minder melkzuur in je lichaamscellen komen. Door zo te ademen, daalt  ook je hartslag. Goed ademhalen is essentieel voor het lichaam, helpt bij het voorkomen van burn-foutklachten en stress. Wij kunnen je hierbij helpen.

Het gaat er niet alleen om langzaam te ademen. Het meest efficiënt is ademhalen door je neus, vooral tijdens duursporten als hardlopen of fietsen.

Hoe neusademhaling werkt.

Lees meer ..KLIK HIER
Lees de ervaringen met neusademhaling van hardlopers in ERVARINGEN

DE NAAM CHiLLrunning

CHiLL komt van chil·len (childe, heeft gechild)  zich ontspannen; relaxen (CF Dikke Van Dale)

CHi (of Qi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat. (Cf Wikipedia, Qi)

running Bovenstaande gecombineerd met hardlopen is CHiLLrunning; Technisch hardlopen met specifieke aandacht voor ademhalingstechniek en ontspanning.

CHiLLrunner …. deze naam past bij de ontspannen hardloper, die geniet, optimaal adem haalt en glimlacht tijdens het hardlopen. BEN JIJ EEN CHiLLrunner?? KLIK HIER