BODY-SENSING EN BODYSCAN door Inge

INGE BLOGT OVER BODY SENSING EN BODYSCAN

Afgelopen woensdag was mijn eerste les van de cursus mindful run bij Karen in Zaltbommel. Ik heb veel gelezen over dit onderwerp dus ik was erg nieuwsgierig naar wat er komen ging.

De eerste les behandelde Karen verschillende onderwerpen en liet ons met verschillende dingen kennis maken. Bijvoorbeeld: Hoeveel adem je eigenlijk per minuut? En hoe gebruik je je armen? En ben je je bewust van hoe je je voeten neerzet?  Hoe is dan je voetafwikkeling? Karen liet ons van allerlei dingen ervaren en aanvoelen.

Tijdens de cooling down paste ze ook de bodyscan toe wat ik erg boeiend vond. Ook een klein beetje vreemd, dat wel… Je moet je namelijk wel compleet overgeven aan deze oefening en niet denken “Wat sta ik hier dom te doen met mijn ogen dicht” Als je dat kan dan is de ervaring heel bijzonder vind ik.

Ik begin met een plekje op te zoeken en me volledig te ontspannen. Dan doe ik mijn ogen dicht en ga ik eigenlijk stapje voor stapje mijn lichaam af, beginnend bij mijn voeten. Mijn gedachten gaan hierbij echt naar mijn voeten. Hoe voelen mijn voeten? Zijn ze moe? Heb ik ergens last van? En zo ga ik eigenlijk steeds een stapje verder…naar mijn knieën, buik (Hoe is mijn ademhaling?) helemaal naar boven naar mijn schouders (zijn ze ontspannen?) en eindigend bij mijn hoofd.

Doordat Karen me vertelt bij elk onderdeel even stil te staan voel ik heel bewust en goed hoe mijn lijf dit heeft doorstaan. Karen legt hierbij uit dat eventuele klachten zo direct opgepikt kunnen worden en hierdoor blessures zoveel mogelijk uitgesteld. Door zo puntje voor puntje mijn lichaam af te gaan haal ik er ook de goede dingen uit. In eerste instantie voelde het dus raar en onwennig omdat het niet iets is wat ik normaal gesproken doe.. . Ik was even puur met mezelf bezig omdat ik de oefening ook met mijn ogen dicht uitvoerde.  Wat een mooie ervaring!  En een aanrader om zelf ook eens mee te maken!  Ik ga het zeker eens wat vaker toepassen tijdens mijn cooling down of gewoon als ontspanningsoefening!

Veel loopplezier!

Liefs, Inge

#CHiLL_running

Meer over het volgen van een 5-weekse mindful run cursus KLIK HIER

Voor meer info over CHiLL trainingen en body sensing KLIK HIER 

Lees ook INGE BLOGT