WAT IS CHiLLrunning

CHiLLrunning geeft de mensen mee dat ze ook blessurevrij kunnen hardlopen. Wij laten je zien dat het begint met jezelf, met het leren naar jezelf te luisten, op jezelf te vertrouwen, met het (opnieuw) leren ademhalen en te genieten van het buiten zijn. Mensen op aangename manier opnieuw weerbaar maken met hardlopen …wij noemen het CHiLLrunning.

Waar komt de naam CHiLLrunning vandaan?

in de Dikke Van Dale:
chill  (bijvoeglijk naamwoord; vergrotende trap: chiller, overtreffende trap: chillst)1(jongerentaal) ontspannen, relaxed, cool; = cool

in het straattaal-woordenboek,wij gingen voor:
chill  rustig, relaxed, fijn, makkelijk, ideaal

Wij vonden dit het beste passen van deze manier van hardlopen, die toegankelijk is en moet zijn voor iedereen. Neemt niet weg dat er tijdens de training in de kern flink gelopen wordt; echter ieder op zijn/haar eigen tempo. Wij legden de naam CHiLLrunning vast nadat wij ons zelf en mensen om ons heen voor de zoveelste keer hadden weten overtuigen van het welgenoegen dat deze manier van hardlopen ons en ook de anderen meegaf..

Hoe ziet een CHiLL-training er uit?

Rustig aan beginnen met Karen’s zgn “macholoop“, losmaak oefeningen, loopscholing, wij lopen op neusademhaling in een afwisselende intensieve kern met diverse spellen of intervaltrainingen gebaseerd op reactief hardlopen en een lekkere cooling down. Vaak gecombineerd met mindfulness, soms pilates en yoga en over het algemeen is het vooral samen lekker buitenspelen. Geen training is gelijk, altijd lekker buiten en ook jij bent welkom als je CHiLL wil zijn.

Als kind liep je hard zonder dat iemand je dat had geleerd; je liep hard met een middenvoetslanding en ademde glimlachend door de neus…. Je wist niet beter, maar dit was de meest onbevangen manier van hardlopen en je liep met je hart, niet met je hoofd. Hardlopen was onderdeel van het spelen dat je buiten deed; je wisselde het zonder bij na te denken af met touwtjespringen, hinkelen, tikkertje en je kwam thuis met de leukste dingen/schatten die je onderweg had gevonden, steentjes, stokken, takjes… alsof je die leuke speelmiddag nog niet los wilde laten…Naar mate je ouder wordt verandert er dan ook alles; je beweegt anders, vaak minder en sport je op schoenen met ondersteuning als vering of antipronatie en je loophouding veranderde mee.. en eigenlijk voor alles…je bent vergeten hoe je ervan kon genieten, van het buiten zijn…van het er mogen zijn..

CHiLLrunning brengt je terug naar de basis.

CHiLLrunning houdt dan ook in dat je leert lopen met een combinatie van technieken die je opnieuw aanleert inclusief de middenvoetslanding, een stuk bewustwording en de juiste ademhaling die bij jou past. Wij zij reactieve hardlopers, leren goed onze voeten te gebruiken, lopen in de zomer soms ook op blote voeten om bewuster hard te lopen.

Er wordt aandacht besteed aan de ontspanning voor en na het lopen door de ademhaling en de juiste houding, vervolgens ook tijdens het hardlopen.  Het maakt dat je soepeler en dus weer onbevangen loopt; wij noemen het CHiLLrunning

CHiLLrunning

MISSIE van CHiLLrunning is de mensen bewust, blessurevrij en stressvrij te leren hardlopen.

MIDDEL hiervoor is het samen werken aan de loophouding, looptechnieken, ademhaling en de ontspanning mee te geven en de rust te laten ervaren in het hardlopen. We doen dit in leuke zoveel gevarieerd mogelijke trainingen.
CHiLLrunning  is technisch hardlopen met specifieke aandacht voor ademhalingstechniek en ontspanning. “Diep ademen is gezond” is een veelgehoorde opmerking. Bij het CHiLLrunnen passen wij een wetenschappelijk onderbouwde ademhalingsmethode die bewijst dat juist het tegenovergestelde waar is. Het toepassen van de methode en zo ook minder diep ademen tijdens het CHiLLrunnen zal een verbetering en genezing met zich meebrengen bij veel aandoeningen die veroorzaakt zijn door te diep te ademen; o.a. een hoge bloeddruk, Angina Pectoris, hooikoorts, spijsverteringsproblemen, migraine, astma, allergieën, slapeloosheid, slaapapneu, chronische vermoeidheid, depressies, burn-out en chronische en acute hyperventilatie. De ademhalingstechniek die wij toepassen ondersteunt het zelfhelend vermogen van het lichaam. Middels bijvoorbeeld onze 5-weekse cursus mindful run kan je zelf ook de ademhalingsmethode ervaren en onder de knie krijgen en nemen wij nog gezamenlijk hardlooptechnieken door.

VOOR WIE .. lees meer

SPORTMEDISCHE KEURING

Om gezondheidsrisico’s uit te sluiten en om je te helpen gericht te trainen, raden wij je aan om voordat je aan een hardloopcursus begint een sportmedische keuring te doen. Dit kan bij een sportarts.

Lees meer over ons