WAT IS CHiLLrunning

CHiLLrunning geeft de mensen mee dat ze ook blessurevrij kunnen hardlopen. Wij laten je zien dat het begint met jezelf, met het leren naar jezelf te luisten, op jezelf te vertrouwen, met het (opnieuw) leren ademhalen en te genieten van het buiten zijn. Mensen op aangename manier opnieuw weerbaar maken met hardlopen …wij noemen het CHiLLrunning.

Als kind liep je hard zonder dat iemand je dat had geleerd; je liep hard met een middenvoetslanding en ademde glimlachend door de neus…. Je wist niet beter, maar dit was de meest onbevangen manier van hardlopen en je liep met je hart, niet met je hoofd. Hardlopen was onderdeel van het spelen dat je buiten deed; je wisselde het zonder bij na te denken af met touwtjespringen, hinkelen, tikkertje en je kwam thuis met de leukste dingen/schatten die je onderweg had gevonden, steentjes, stokken, takjes… alsof je die leuke speelmiddag nog niet los wilde laten…

Naar mate je ouder wordt verandert er dan ook alles; je beweegt anders, vaak minder en sport je op schoenen met ondersteuning als vering of antipronatie en je loophouding veranderde mee.. en eigenlijk voor alles…je bent vergeten hoe je ervan kon genieten, van het buiten zijn…van het er mogen zijn..

CHiLLrunning brengt je terug naar de basis.

CHiLLrunning houdt dan ook in dat je leert lopen met een combinatie van technieken die je opnieuw aanleert inclusief de middenvoetslanding, een stuk bewustwording en de juiste ademhaling.

Er wordt aandacht besteed aan de ontspanning en aan het optimaal benutten van je spieren en pezen; van je hele lichaam. Het maakt dat je soepeler en dus weer onbevangen loopt; wij noemen het CHiLLrunning

CHiLLrunning

MISSIE van CHiLLrunning is de mensen bewust, blessurevrij en stressvrij te leren hardlopen.

MIDDEL hiervoor is het samen werken aan de loophouding, looptechnieken, ademhaling en de ontspanning mee te geven en de rust te laten ervaren in het hardlopen. We doen dit in leuke zoveel gevarieerd mogelijke trainingen.
CHiLLrunning  is technisch hardlopen met specifieke aandacht voor ademhalingstechniek en ontspanning. “Diep ademen is gezond” is een veelgehoorde opmerking. Bij het CHiLLrunnen passen wij een wetenschappelijk onderbouwde ademhalingsmethode die bewijst dat juist het tegenovergestelde waar is. Het toepassen van de methode en zo ook minder diep ademen tijdens het CHiLLrunnen zal een verbetering en genezing met zich meebrengen bij veel aandoeningen die veroorzaakt zijn door te diep te ademen; o.a. een hoge bloeddruk, Angina Pectoris, hooikoorts, spijsverteringsproblemen, migraine, astma, allergieën, slapeloosheid, slaapapneu, chronische vermoeidheid, depressies, burn-out en chronische en acute hyperventilatie. De ademhalingstechniek die wij toepassen ondersteunt het zelfhelend vermogen van het lichaam. Middels bijvoorbeeld onze 5-weekse cursus mindful run kan je zelf ook de ademhalingsmethode ervaren en onder de knie krijgen en nemen wij nog gezamenlijk hardlooptechnieken door.

Past ChiLLrunning bij jou?

Van de ervaren hardlopers lopen veel mensen niet op de techniek die bij hun lichaam past maar een techniek die eerder bij hun karakter en hun levensstijl past. Vaak komt men er door opeenvolgende blessures en soms zelfs depressie achter dat dit niet werkt.

Een beginnende loper ervaart hardlopen vaak als zwaar, vermoeiend en zelfs pijnlijk. Wij geven je tools mee om te kunnen genieten van hardlopen.

Een heel groot deel van de mensen zouden eens wat meer moeten gaan CHiLLen. Nee, dat is niet zweverig en nee, je hoeft daarin niet te wandelen; CHiLLrunning geeft de ruimte om je grenzen te verleggen en mag een uitdaging voor je zijn.

“Je bent pas een echte CHiLLrunner als je JEZELF bent!”

Kan iedereen hardlopen?

Het klopt dat je geen atletisch figuur hoeft te hebben of zijn om te kunnen leren lopen. Hardlopen doe je alleen voor jezelf. Iedereen is verschillend, wat inhoudt dat iedereen op eigen tempo moet hardlopen en leren hardlopen.

Neem daar de tijd voor en leer naar je lichaam te luisteren; ME, MYSELF en I

Wat niet wegneemt dat het fijn is om in een groep te trainen, de stok achter de deur en wel zo gezellig. Lees meer in de CHiLLrunning-ervaringen

Wat hebben wij jou te bieden?

BEKIJK ONS HELE AANBOD

SPORTMEDISCHE KEURING

Om gezondheidsrisico’s uit te sluiten en om je te helpen gericht te trainen, raden wij je aan om voordat je aan een hardloopcursus begint een sportmedische keuring te doen. Dit kan bij een sportarts.

Waar komt de naam ChiLLrunning vandaan?

CHi (of Qi) is een fundamenteel concept uit de Chinese cultuur, doorgaans gedefinieerd als adem, levenskracht, vitale energie of spirituele energie dat deel uitmaakt van alles wat bestaat. Verwijzingen naar qi of soortgelijke filosofische concepten als een soort van metafysische energie die levende wezens in stand houdt, vormen onderdeel van veel religies, vooral in Azië. (Cf Wikipedia, Qi)

De naam CHiLLrunning vond Karen de Bondt het meest passen bij de combinatie van de diverse hardlooptechnieken, Ze legde hem vast nadat ze zich zelf en mensen om haar een voor de zoveelste keer had weten overtuigen van het welgenoegen dat deze manier van hardlopen haar en ook de anderen meegaf..

Lees meer over ons