Pieter Elias

Pieter Elias
PIETER ELIAS

Geboren en opgegroeid in Vlissingen, dicht onder de boulevard waar ik in mn jeugd nog wel eens een rondje over het strand naar Zoutelande heb gerend. Hoe mooi was dat. Nu ben ik al ruim 25 jaar in het mooie Zaltbommel woonachtig en was ik in de zomer aan het wielrennen en liep ik alleen in de wintermaanden een beetje hard. Pas vanaf  2008 ben ik actiever de hardloopsport gaan beoefenen. Eerst samen met een paar loopmaatjes en al snel sloot er een echte looptrainer bij ons aan die de kneepjes van het hardlopen bij bracht. Door zijn inzicht kon ik beter doseren en merkte dat hardlopen meer is dan kilometers maken.  Al snel volgde plannen voor het opzetten van een echte loopgroep en het organiseren van een evenement. Zo gezegd zo gedaan. In 2010 is de Zaltbommel Dutchrunners opgericht en werd de 1e Singelcross van Zaltbommel in februari 2012 een feit. 
De Zaltbommel DutchRunners groeide uit naar ruim 65 deelnemers, jong en oud. Vrij snel werden er 2 looptrainers via de atletiekunie opgeleid, waaronder Karen de Bondt, mijn vrouw en mede initiatiefnemer van CHiLLrunning, om er voor te zorgen dat de trainingen goed onderbouwd werden. 
In 2013 werd mijn 1e echte marathon een feit, de marathon van Rotterdam. Met een tijd van 3h29min was dit voor mij de zwaarste loopervaring tot op heden. Hierna volgde nog de geweldige kustmarathon van Zeeland (eind 2103) mijn mooiste loopervaring, de marathon van Apeldoorn (2014) en de TwoRiverMarathon in februari 2016 als laatste. Aansluitend heb ik in mei ook deelgenomen aan de RoPaRun van Hamburg naar Rotterdam. Deze laatste 2 loopervaringen waren voor mijn lichaam te veel van het goede. Het lichaam protesteerde en ik kreeg overal last van. Duidelijke flinke overbelastingverschijnselen en ik kon niet meer actief hardlopen. Karen had mij al meerdere keren laten trainen op ontspanning en neusademhaling. Dit deed ik voornamelijk tijdens de rustige duurloopjes. De overbelastingsverschijnselen waar ik nu mee te maken kreeg waren voor mij reden om het roer om te gooien. Inmiddels las ik veel over ademhalingstechnieken die effectief bij het hardlopen gebruikt kunnen worden, niet alleen meer met je benen trainen maar ook je bewustzijn hierin betrekken, hoe belangrijk is je ‘mindset’, etc. bij het hardlopen. Hardlopen met alleen neusademhaling, een paar jaar geleden dacht ik dat dit niet mogelijk was, inmiddels loop ik makkelijk 10km op neusademhaling en merk ik dat dit mij steeds beter af gaat. Ik ben er van overtuigd dat deze loopvorm voor veel lopers een nieuwe positieve ervaring zal zijn. En ook heel goed toegankelijk is voor beginnende hardlopers. Dat is de reden dat ik in het najaar van 2016 mijn looptrainers papieren ben gaan halen en samen met Karen besloten om deze nieuwe ervaringen te bundelen en te delen met anderen. Het ontstaan van CHiLLrunning.

Pieter Elias, geboren 17 april 1963

  • Gecertificeerd hardlooptrainer 3 (Running Holland) 6 maanden intensieve looptraining afgerond in 2016.
  • Ruim 30 jaar hardloopervaring waarvan de laatste 10 jaar intensief.
  • Diverse loopblessures: achillespees (rechts) zeer hardnekkig (5 jaar).
    Aanhechting buikwand aan schaambeen (ruim 1 jaar).
    Overbelasting van hiel/achillespeesaanhechting (links / ruim 1 jaar).
    Kniegewricht (rechts / 6 maanden)
  • Loopprestaties
    • Marathon Rotterdam in 2013, 03h.29
    • KustMarathon Zeeland in 2013, 03h.44
    • Wintermarathon Apeldoorn in 2014, 03h.22
    • TwoRiver Marathon Zaltbommel in 2016, 03h29
    • Deelname aan Roparun team Bommelerwaard Hamburg – Rotterdam in 2016, 2e plek
  • Medeoprichter in 2010 van de loopgroep ZaltbommelDutchRunners, samen met onder andere Karen de Bondt, met inmiddels 65 leden (al sinds 2013 een ledenstop).
  • Oprichting Fun2Run loopgroepen in 2015. Loopclinics waarbij loopscholing, het blessurevrij en met plezier hardlopen de speerpunten zijn. Inmiddels ruim 40 leden verdeeld over 3 groepen.

Door de vele verschillende loopblessures (zie boven) ben ik vanaf 2016 meer geïnteresseerd in alternatieve trainingsvormen. Sinds 2015 bezig om nieuwe ademhalingstechnieken tijdens het hardlopen en daarbuiten te gebruiken met heel positieve resultaten. Ook de looptrainersopleiding heeft mij doen beseffen dat meer aandacht nodig is voor andere lichaamsdelen om beter te kunnen presteren.

 

WEBSITE Pieter Elias, Elias Wagenpark- & mobiliteitsAdvies

KLIK HIER